יום רביעי, 14 במאי 2014

עוד על הילות כוכביות של גלקסיות

בהקשר לפוסט הקודם, לגבי המאמר שטען שלהילות מסיביות יש הילה כוכבית עצומה, קבוצה אחרת של חוקרים טוענת שלגלקסיית השבשבת (Pinwheel Galaxy; M101) אין כמעט בכלל הילה כוכבית (http://www.newscientist.com/article/dn24993-dark-halo-around-spiral-galaxy-poses-stellar-mystery.html).
המאמר הזה הוא תוצאה ראשונה של מערך תצפיתי חדש שנקרא "מערך הטלפוטו שפירית". המערך נמצא בניו מקסיקו, ומשלב שמונה עדשות (!) שמסתכלות על אותה נקודה על מנת להשיג רמת תצפיות שלא הייתה קיימת לפני כן, בוודאי שלא מפני כדור הארץ. עם תוצאה כזו העתיד של המערך הזה נראה מעניין מאוד.



גלקסיית השבשבת, כפי שצולמה על ידי מערך השפירית. התמונה השמאלית העליונה היא התמונה המקורית, שמאלית התחתונה היא אותה תמונה לאחר ניכוי הרקע, והתמונה הגדולה מימין היא זום לאיזור של הגלקסיה עצמה. הצבעים במרכז הגלקסיה אינם צבעים אמיתיים, אבל הם מסמלים את פרופיל הצפיפות של הגלקסיה כפי שנצפה.

כפי שציינתי בפוסט הקודם, ההנחה הרווחת עד היום הייתה שכמעט לכל גלקסיה יש הילה כוכבית שמכילה לפחות כמה אחוזים ממסת הכוכבים בגלקסיה עצמה (וכפי שראינו בפוסט הקודם - עבור הילות מסיביות זה יכול להגיע גם להרבה יותר ממסת הכוכבים בגלקסיה). לגלקסיית שביל החלב, למשל, הילה כוכבית במסה של כ2% ממסת הכוכבים בגלקסייה, וזו של אנדרומדה מכילה כ4%. גלקסיות גדלות על ידי ספיחת גז וכוכבים שנופלים אליהן, בין אם במנותק מגלקסיות אחרות או כחלק מגלקסיות אחרות. ספיחה שבמנותק מגלקסיות אחרות היא יחסית איטית, ולכן לרוב יש צורך גם בבליעה של גלקסיות שלמות אחרות. עם זאת, אם הגלקסיה הנבלעת היא גדולה מדי, זה לרוב יערער את הגלקסיה הבולעת והיא תפסיק להיות שטוחה וספירלית ותהפוך להיות גלקסיה אליפטית. על כן התהליך שצפוי להיות המשמעותי ביותר בגידול גלקסיות הוא בליעת גלקסיות ננסיות, אבל בתהליך שכזה הגלקסיות הננסיות ישאירו מאחוריהן שובל של כוכבים שייצור את ההילה הכוכבית, כפי שתיארתי בשבוע שעבר. תוצאה שמראה שלגלקסיה כמו גלקסיית השבשבת, שלא נחשבת גלקסייה מאוד יוצאת דופן, כמעט ואין הילה כוכבית (המדידות במאמר מדברות על כ0.3% מהמסה הכוכבית בגלקסיה) עלולה להעמיד בספק חלק מהתיאוריה הנוכחית של היווצרות גלקסיות. עם זאת, כרגע מדובר רק בגלקסיה בודדת, ונצטרך לאמוד את ההילה הכוכבית של גלקסיות רבות נוספות על מנת לדעת האם מדובר בגלקסייה אחת ששוכנת בקצוות ההסתברות, או בתופעה שסותרת את ההבנה הנוכחית שלנו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה