יום רביעי, 14 במאי 2014

נאס"א שוקלת לשנות את שיטת סריקת השמיים של טלסקופ החלל פרמי

פרמי הוא טלסקופ חלל של נאס"א שצופה בקרני גאמא. בחמש השנים מאז השיגור שלו הוא סקר את כל השמיים פעם בשלוש שעות, בנסיון לגלות התפרצויות קרני גאמא. עכשיו בנאס"א שוקלים לשנות את צורת הסקירה שלו לכזו שתעניק את מירב הזמן למרכז הגלקסיה שלנו. עד היום הטלסקופ סקר את כל השמיים באופן אחיד פעם בשלוש שעות; בתכנית החדשה הטלסקופ עדיין יסרוק את כל השמיים לפחות פעם ביום, אבל יתן דגש לצפיה במרכז הגלקסיה, פשרה שתאפשר להמשיך לקבל מידע על כל השמיים אבל בתקווה תאפשר לנו ללמוד דברים נוספים שלא ניתן לראות במקומות אחרים.
באמצעות השינוי הזה מקווים להשיג מספר מטרות:

  •  למצוא עוד פולסרים (כוכבי ניוטרונים שמסתובבים במהירויות עצומות ופולטים קרינה בכיוון מסויים, כמו מגדלור) בגלקסיה שלנו, מה שיאפשר לנו לחקור את העצמים המעניינים האלו בצורה טובה יותר. 
  • לצפות באירוע נדיר שעומד לקרות בקרוב - נפילה של ענן גז לתוך החור השחור שבמרכז הגלקסיה שלנו, דבר שהוא הזדמנות של פעם בחיים, ושבתקווה יאפשר לנו ללמוד הרבה על מה קורה בסביבה של חורים שחורים סופר מסיביים ומה קורה בעת נפילה של חומר אליהם.
  • לבדוק סיגנל חמקמק שנראה בפרמי בעבר ושעלול להיות אינדיקציה לקיומו של חומר אפל מסוג מסויים.

על הנקודה האחרונה יש טעם להרחיב. לפני כשנה וחצי שמו לב שבמדידות של פרמי ישנו סיגנל בתחום מאוד צר סביב 130 ג'יגה אלקטרון וולט, אבל מאז הסיגנל לא התחזק ולכן אי אפשר לקבוע בוודאות אם זה סיגנל אמיתי או בעיה במכשיר. אם זה סיגנל אמיתי, זו תגלית אמיתית, מכיוון שאין אף אינטראקציה שאנחנו מכירים שמשחררת קרינה בתדירות כזו, אבל יש תיאוריה מסויימת של חומר אפל שחוזה שחומר אפל שמשמיד את עצמו יפלוט קרינה שכזו. אם החומר האפל ביקום אכן מתאים לתיאוריה הזו, באיזור מרכז הגלקסיה אמורים להתרחש יותר אירועים כאלה של השמדה ולכן אנחנו אמורים לראות את הסיגנל מתחזק. מצד שני, הרבה אנשים מפקפקים בזה שהסיגנל הזה אמיתי, מכיוון שהוא נמצא בתחום מאוד מאוד צר, מתחת לרמת הדיוק של הטלסקופ, ומכיוון שיתכן שיש סיגנל דומה מהזמן שפרמי צפה בשוליים של כדה"א, דבר שלא אמור לקרות אם מדובר בחומר אפל.

כרגע מעריכים בנאס"א את ההתכנות הטכנית של תכנית סריקה חדשה שכזו (זה צריך לבדוק האם הטלסקופ מסוגל להתמודד עם חשיפה ארוכה לקרינה הרבה יחסית במרכז הגלקסיה, והאם המנגנונים שלו יעמדו בסיבובים הרבים שזה מצריך), כך שנאלץ לחכות ולראות האם אכן היא תתקבל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה